Begin fase Na ons besluit in januari om als team mee te rijden met de Touareg Trail, zijn we op zoek gegaan naar een geschikte 2CV of aanverwante. We hebben diverse betaalbare 2CV’s gezien, maar die waren allemaal slecht zodat dit veel tijd en geld zou gaan kosten om het op te knappen. Bij toeval kwamen we ook bij de Firma Blaauw langs en deze wist van een klant dat die zijn in goede staat verkerende Acadiane wilde verkopen. Eind januari hebben we de auto kunnen zien en een bod uitgebracht. Dit was voor de eigenaar prima en zo zijn we eind januari in bezit gekomen van een Acadiane. De firma Blaauw heeft voorgesteld om de benodigde aanpassingen te doen en een aantal dingen te sponsoren. |
Woensdagavond 14 april Was het eindelijk zover om zelf de nodige as rubbers en andere noodzakelijke onderdelen te kunnen vervangen. Zaterdag 14 april konden we verder sleutelen bij de Firma Blaauw en waren we eindelijk zo ver om de reis naar huis te ondernemen met de Acadiane. We waren met de Lomax gekomen, zodat we die achter de Acadiane konden hangen met een triangel. Bij controle van de verlichting werkte het knipperlicht rechtsvoor niet en op de Lomax ook niet. Het was wel gelukt om rechtsvoor een slecht contact te herstellen, maar bij de aansluiting naar de Lomax was vermoedelijk meer aan de hand. Dit bleek later ook: het was een doorgeknipt draadje. We besloten toch maar om de reis naar thuis te aanvaarden. Bij het in klikken van de veiligheidsriem paste de veiligheidsriem niet in de houder van de BX stoelen. Als oplossing hebben we bedacht om beide riemen maar aan elkaar te knopen met een dynamo snaar. Bij de eerste bocht naar rechts maakte mijn medepassagier Erik mij erop attent dat mijn deur geheel open stond. OK, zei ik, laat ik die maar dicht doen. Bij elke bocht naar rechts kon ik de deur weer opnieuw sluiten. We zagen gelukkig allebei de humor er wel van in en we hebben er hartelijk om gelachen. Onderweg bleek ook de benzinemeter niets aan te geven. Die werkte dus niet en we hebben voor de zekerheid de tank maar even vol gegooid. Halverwege naar huis begon de motor even in te houden en later nog een keer, maar we zijn er zo toch mee thuis gekomen. |
Zondag 15 april Zijn we de nodige problemen gaan bekijken. We hebben veiligheidsriem houders van de Acadiane er weer in bevestigd. De luchtfilter bleek niet aangedraaid te zijn, dus dat kon het euvel van inhouden wel eens zijn. Tevens hebben we het verdere onderhoud aan de motor afgemaakt. Na hem getest te hebben, bleek de benzinemeter defect te zijn, dus die moet worden vervangen. |
Woensdag 18 april Hebben we 18 stickers van een aantal sponsors erop geplakt en de startmotor vervangen, want deze draaide wel eens rond zonder dat de motor werd meegenomen. Ook de laatste voorbereidingen voor de beurs gedaan, zodat de Acadiane er goed en opgeruimd uitziet |
Donderdag 19 april Met de Acadiane naar Amsterdam voor de Autovak RAI. Die dag had ik de Acadiane ook mee naar mijn werk genomen en op de terugreis had ik weer een probleempje: de remschakelaar viel uit elkaar. Gelukkig had ik nog een BX-remschakelaar en die paste. Donderdagavond onderweg naar Amsterdam op de A4 begon de motor weer in te houden en dit werd zo erg dat we uiteindelijk op de vluchtstrook zijn gestopt. Na een snelle diagnose bleek de benzinepomp het begeven te hebben. We konden twee dingen doen want ook dit keer hing de Lomax achter de Acadiane. Optie een was uit de Lomax de pomp te halen, maar dan moesten we die weer terug zetten om weer naar huis te kunnen. Optie twee was dat de één de pomp alvast zou loshalen en de ander met de Lomax naar huis zou gaan om een benzinepomp van een Visamotor op te halen. Na 1,5 uur vertraging waren we uiteindelijk in Amsterdam gekomen en hebben we de Acadiane in de stand geparkeerd. Onze teamspirit was ook dit keer weer goed getest en geslaagd, want we konden de lol er nog steeds van inzien. |
Donderdag 26 april De Acadiane opgehaald van de Autovak RAI. Dit ging nu eindelijk zonder problemen. |
Zaterdag 28 april Het deurslot gerepareerd. Dit bleek iets verbogen te zijn, waardoor een veertje niet goed het slot kon aanspannen. Benzinemeter werkt ook weer: de elektrische aansluiting op de benzinetank bleek los te zijn. Verder hebben we de nodige onderhoud en aanpassingen gedaan. |
Woensdagavond 2 mei Hebben we de auto weer naar de firma Blaauw 2CV gebracht voor de laatste dingen en voor de Citro Mobile beurs waar de auto in hun stand komt te staan. |
Zaterdag 5 mei Op naar de beurs en daar stond hij dan met Vredestein 155×15 82Q SNOW banden. Dit maakte het geheel wel af. We kwamen gelijk Emmy en Nicky tegen die ook mee gaan met hun eend. Op de beurs nog een paar dingen gevonden voor onze Acadiane en nu maar weer afwachten wanneer wij zelf de laatste dingen eraan kunnen doen. Ter voorbereiding zijn de startmotor en dynamo gereviseerd en het luchtfilter aangepast voor de K&N filter. Een andere voorruit en nieuwe ruitenwisser liggen ook klaar om ingezet te worden. |
Vrijdagavond 25 mei De Acadiane opgehaald bij de firma Blaauw. Hun werkzaamheden zitten erop; nu wij nog. Op de snelweg konden we niet lekker doorrijden; hij houdt in bij plankgas. Dit kan komen door de bredere banden of door iets anders. |
Donderdag 24 mei Eindelijk de sticker op de motorkap, zoals je ziet op de eerste pagina. |
Zaterdag 26 mei De binnenbekleding van de deur op nieuw stuk hardboard gemaakt en de geleider van het raam bevestigd. |
Maandag 28 mei Ging Erik K. op zijn verjaardag naar de pomp om de tanks te vullen en volgens de meter was er nog voldoende benzine, maar helaas: ik was het dorp nog niet uit of ik stond zonder benzine. Dan maar lopen naar de benzinepomp. Inmiddels was Erik G. al onderweg om te helpen de auto weer aan de praat te krijgen. |
Zondag 3 juni De gereviseerde startmotor en dynamo gemonteerd, autoradio aangesloten en extra 12v stroom voorziening gemaakt. Ampèremeter en temperatuurmeter bevestigd. Rubber mat in de achterbak gelegd en de nodige kleine dingen. |
Zondag 10 juni verstelbare sproeier gemonteerd. Hiermee is het mogelijk om benzine met octaangehalte 85 te rijden. Ontstekingstijdstip gesteld en hiermee is eindelijk het probleem van het inhouden bij plankgas opgelost. Nu is het mogelijk om boven de 100 km op de teller te rijden. Dit komt neer op ongeveer 96 km per uur. Dit klopt ook volgens het instructieboekje. |
Zaterdag 23 juni rondje België. Eerst in Turnhout geweest om spullen van Erik G. zijn werk af te leveren en wat opgehaald. Hierna naar Frank voor de eerste keuring. Het was maar goed dat we dit nu al gedaan hebben: het chassis was nog niet ver genoeg verstevigd. Verder hier en daar wat aandachtspunten, zoals het verwijderen van de trekhaak en achter nog een beschermingsplaat maken. Ook gelijk even naar Naverik geweest voor onze GPS en na ruim 500 km weer huiswaarts gekeerd. |
Zondag 1 juli Garmin houder op het dashboard gemonteerd. |
Zaterdag 7 juli Naar een dumpzaak in Zutphen geweest voor zandscheppen en een stofdichte koffer. Hierna bij Burton Company geweest voor een gelaagde voorruit en nog wat onderdelen. Bij de firma Blaauw de verdere versteviging besproken en afspraak gemaakt voor maandag 6 augustus. |
Zaterdag 14 juli Trekhaak verwijderd en toch de stoelen maar iets hoger gemonteerd. veerrubber linksachter blijkt afgebroken en ver geroest. Dit wordt nog een herstelpuntje voor later. |
Dinsdag 17 juli Het elektrische benzinekraantje tussen de benzineleiding gemaakt en woensdag 18 juli elektrisch aangesloten aan de schakelaar op het dashboard voor het omschakelen van de benzinemeter en de zo ook de benzinetoevoer. |
Zaterdag 21 juli Hoofd remcilinders vervangen natuurlijk heb altijd pech want de rem reservoir bakje brak af bij het los halen, ander gehaald bij ABS. Remklauwen voor gereviseerd, Dit was wel nodig want de oude rubbers gaven zwart af. Nieuwe remvloeistof in gedaan en ontlucht. |
Maandag 6 augustus De auto naar Blaauw gebracht voor de laatste aanpassingen. |
Zaterdag 11 augustus Auto weer op gehaald. |
Zaterdag 1 en zondag 2 september Zelf de auto onderhanden genomen de stuurhuis op de juiste manier verstevigd de motor te vervangen door een ander die we nog hadden staan dit omdat bij schuinen stand van parkeren de motor bij starten erg veel rook uitstoten. Koppelingskabel bleek gerafeld te zijn dus tijdelijk een ander ingezet. Banden omgezet op oude velgen. |
Zaterdag 8 en zondag 9 september Carter beschermplaat gemaakt door middel van strips aan de bumper vast gelast en de bumper en verhoogde buis gemaakt. Nieuwe gaas voor de ventilator gemaakt. Koppelingskabel door een nieuwe vervangen. Zandladder een strook afgesleten zodat deze minder zwaar zijn en toch breed genoeg voor onze banden. Imperiale in het midden een vierkante pijp gemaakt voor versteviging. |
Dinsdag avond 11 september Vaccinaties gehaald en hierna gelijk weer klussen om achter kant van de Acadiane onderhanden te nemen om daar een beschermplaat te maken en een stevige gril gemaakt omdat de kunststoffen gril te kwetsbaar was. |
Donderdag 13 september Motor wilde niet meer stationair draaien hoe kan dit nu weer maar bleek aan een simpel los zitten sproeier te liggen de indeling van de achterbak gemaakt en dat als vast zit. Zandscheppen aan de zandladders bevestigd. |
Woensdag 19 september Olie ververst en oliefilter vervangen kleppen gesteld. |
Donderdag 20 september Richting aanwijzer controle lampje weigert, blijkt in het relais te zitten en ondertussen de motor afstellen met de regelbare sproeier de motor loopt dan eindelijk goed. |
Vrijdag 21 september Inpakken voor het weekend met alle ander teams in Ronse. O, ja nu in eens doet de richting aanwijzer relais vreemd. Wat volg? |
Zaterdag 22 september 7:30u vertrokken naar Ronse, om 8:30u zonder problemen aangekomen. Alle deelnemers gezien en de de verder organisatie. Cursus woestijn rijden en EHBO en Hygiëne, GPS training. Hierna BBQ en film van vorig jaar gemaakt door een deelnemer. Auto werd door Frank gekeurd en gewogen bleek 840kg leeg te zijn en de versnellingsbak maakt in de 2e versnelling te veel lawaai. Roll bar te laag bij de voorruit en er moeten al binnenbanden in, plus 4 reserve mee. |
Zondag 23 september Uitleg van Gert over der route en ander informatie daarna invullen van de formulieren visums aanvragen. Offroad route gereden inde omgeving en hierna naar huis. |
Zaterdag 29 september BBQ georganiseerd voor familie en vrienden voor afscheid en geld in te zamelen voor onze goed doel. |
Woensdag 3 oktober Via 2cv Partners een versnellingsbak geregeld en binnenbanden en relais voor de richtingaanwijzer. |
Zaterdag 6 oktober Pop-up tent gekocht en matrasjes. Op de imperiaal kunststoffenplaat bevestig om een tent op te zetten. |
Woensdag 10 oktober Roll bar aangepast zoals met de keuring is aangegeven. |
Zaterdag 13 oktober Versnellingsbak vervangen. |
Zondag 14 oktober Alles gewogen en indeling aangepast. Banden eraf gehaald om binnenbanden erin te laten zetten. Achter ruiten eruit gehaald om kunststoffen ruiten plus een reserve voorruit te laten maken. |
Dinsdag 16 oktober Een ander K&N filter gehaald type e-2320 die past in direct in het filterhuis. |
Donderdag 19 oktober Banden er weer onder zet |
Zaterdag 20 oktober Al twee kunststoffen ruiten ingezet en inkopen gedaan bij een outdoor zaak. |